Het Grote Vakantaseren Onderzoek deel 2, de resultaten

Inleiding
Het is zover. In dit artikel presenteer ik de uitkomsten van het Grote Vakantaseren Onderzoek deel 2. Ik zal de resultaten per vraag toelichten en op het eind alles nog eens kort samenvatten.

Allereerst wil ik alle deelnemers aan deel 2 ook weer van harte bedanken. Er waren dit keer iets minder deelnemers (80) dan bij deel 1 maar meer dan genoeg om een goed beeld te krijgen over de vragen waarover, hoe en wanneer mensen #vakantaseren. Ik zal morgen de twee deelnemers loten die een code krijgen voor een fotoboek van Albelli. De winnaars ontvangen de code per e-mail. Uiteraard is het aan de winnaars zelf om te bepalen of ze dat bekend maken op twitter.

Ik wil ook graag aan het begin zeggen dat ik de informatie die jullie hebben aangeleverd net als bij deel 1 vertrouwelijk en anoniem behandel. De informatie wordt alleen gebruikt voor deze enquête en zal niet met derden gedeeld worden.

Vraag 1
In de eerste vraag vroeg ik bij welke vakantiepark keten mensen denken aan vakantaseren. Die vraag beantwoord ik op het eind om de spanning er nog een beetje in te houden....

Vraag 2
De tweede vraag ging over het type reis waarover mensen bij voorkeur vakantaseren.
De vaste bestemming scoort het hoogst met 36%. Daarna volgt de individuele rondreis met 27%. De stedentrip en op de bonnefooi weggaan scoren beiden gelijk met 18%. Onderaan staat de groepsrondreis met slechts 1%. Overige reacties die werden gegeven: samen met gezin (blijkbaar maakt de bestemming dan niet uit) en van B&B naar B&B fietsen .

Vraag 3
Bij de volgende vraag heb ik doorgevraagd naar de stedentrip. Over welke stedentrip vakantaseer je het liefst? Dat zijn er heel wat! Er kwam een bijzonder gevarieerd beeld naar voren. Barcelona (9), London (6), Parijs (6) en Rome (5) werden het meest genoemd. Niet geheel verrassend denk ik.

Andere steden die genoemd worden, zijn New York (4), Istanbul (2), Berlijn (2), Amsterdam (2), Lissabon (2), Maastricht (1), Pfronten (1), Praag (1), Milaan (1), Wenen (1), Nijmegen (1), Riga (1), Donostia (1), Kopenhagen (1), Sarejevo (1) Sint Petersburg (1) en Dublin (1).

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik twee steden heb moeten opzoeken, omdat ik daar nog nooit van had gehoord. Pfronten is een (wintersport)plaats in de Duitse deelstaat Beieren. Donostia is een andere naam voor San Sebastian in Noord-Spanje. Weer wat geleerd!



Vraag 4
In vraag 4 vroeg ik in welke seizoen mensen bij voorkeur vakantaseren. De lente wint dat nipt met 41% De lente wordt op de voet gevolgd door de winter met 39%. Dus de maand maart is bij uitstek een vakantaseren maand. Het is duidelijk waarom de vakantiebranche vooral in deze maanden actief is met de promotie van hun producten. De timing van de vakantiebeurs eind januari lijkt geen toeval.

17% van de ondervraagden vakantaseert het liefst tijdens de zomer en slechts 3% in de herfst.




Vraag 5
Vervolgens vroeg ik hoe vaak mensen vakantaseren. 40% van de ondervraagden vakantaseert een paar keer per week, 28% vakantaseert af en toe en 27% dagelijks! Daar hoor ik ook bij!
5% vakantaseert alleen als ze bezig zijn met het boeken van een vakantie

Vraag 6
Bij deze vraag ging ik door op waar en wanneer mensen vakantaseren.  De favoriete plek/tijd om te vakantaseren blijkt 's avonds op de bank (35%). Relatief ook nog veel mensen vakantaseren onderweg van of naar het werk (20%). Dat is er natuurlijk een perfect moment voor. 18% vakantaseert 's avonds in bed! Bij deze mensen zal vakantaseren vaak in een droomreis uitmonden vermoed ik ;-)

14% vakantaseert vooral in het weekend en 12% op het werk! Laat de baas het maar niet horen. Er is ook 1 persoon die dit het liefst tijdens de vakantie doet.

Bij deze vraag werden er ook een aantal extra opmerkingen gegeven: achter de computer (2x), de hele dag door (3x), samen met mijn vriend, meestal als gevolg van iets wat triggert, in de ochtend.

Vraag 7
Bij de volgende vraag vroeg ik hoe lang van tevoren mensen een grotere vakantie boeken.

De meerderheid van de mensen (56%) boekt een dergelijke vakantie tussen een half jaar  en 1 maand van tevoren. 32% doet dat tussen 1 jaar en een half jaar vooraf. 11% van de mensen boekt last minute en 1 % langer dan een jaar voor vertrek.


Vraag 8
Met deze vraag ging ik verder in op de hulpmiddelen die mensen gebruiken bij vakantaseren. (bij deze vragen waren meerdere antwoorden mogelijk, de top 3 is gebaseerd op een weging van de verschillende antwoorden).

Als belangrijkste hulpmiddel gebruikt men reisinformatie m.b.v. een computer of tablet. Daarna is de eigen fantasie van groot belang! De derde plek is weggelegd voor het reisboek. Er wordt relatief het minst gebruik gemaakt van informatie van verkeersbureaus van landen waar men denkt heen te gaan.

Andere antwoorden die nog werden gegeven zijn: reisbureau, blogs, werkgever KLM (!) en reismagazines).

Vraag 9
In de laatste vraag vroeg ik wat mensen na afloop van de vakantie doen.

42% van de ondervraagden legt de herinneringen vast in een fotoboek om nog lekker te kunnen nagenieten. 36% begint al weer meteen te vakantaseren over de volgende vakantie en 22% deelt de verhalen met iedereen die het maar wil horen.

Terug naar vraag 1
Aan het eind van de uitkomsten gekomen, ben ik jullie nog het antwoord schuldig op de allereerste vraag; bij welke vakantiepark keten denk je aan vakantaseren? Ik heb de webcare afdelingen van Center Parcs, Landal GreenParks, Roompot en Hogenboom Vakantieparken allemaal uitgenodigd om mijn enquête te delen met hun volgers. Op Center Parcs na, hebben ze dat ook gedaan. Centerparcs gaf aan dat ze alleen hun eigen onderzoeken doen en wenste me succes met het onderzoek.

En dan de uitkomst:
Op de vierde plaats is geëindigd met 1% van de stemmen: Hogenboom Vakantieparken, de derde plaats is weggelegd voor Roompot met 4% van de stemmen. Op de tweede plaats is geëindigd: Center Parcs met 21%. De winnaar bij deze vraag is dus geworden: Landal GreenParks met 74% van de stemmen!

Er zijn bij deze vraag nog een aantal extra opmerkingen gemaakt: een aantal mensen geeft aan ze aan geen van allen denkt. Een persoon meldt expliciet: "bij vakantie denk ik zeker niet aan zo'n park"


Concluderend
Er is weer enthousiast meegewerkt aan deel 2 van het Grote Vakantaseren Onderzoek. Driekwart van de ondervraagden denkt bij vakantaseren aan de vakantiepark keten Landal GreenParks. De reis naar de vaste bestemming is het type reis waarover de meeste mensen vakantaseren (36%). Als mensen over een stedentrip vakantaseren, komen er veel bestemmingen naar boven. Het meest genoemd worden Barcelona, London, Parijs en Rome. De lente is de nipte winnaar van het seizoen waarin het meest wordt gevakantaseerd op de voet gevolgd door de winter. De meeste mensen vakantaseren een aantal keren per week en doen dat bij voorkeur 's avonds op de bank. De meerderheid (56%) boekt een vakantie tussen een half jaar en 1 maand voor vertrek. Belangrijkste hulpmiddel bij vakantaseren is de computer of tablet. Er wordt nog relatief weinig gebruikt gemaakt van kennis en informatie van verkeersbureaus. Na afloop van de vakantie legt 42% de herinneringen vast in een fotoboek.


Slot
Ik wil iedereen die meegewerkt heeft aan het tweede deel van dit onderzoek weer van harte bedanken. Onder alle mensen die hebben meegedaan of getest verloot ik 2 codes voor een Albelli fotoboek. Deze worden naar het opgegeven email adres verzonden. Deze codes zijn gesponsord door Albelli zelf, waarvoor hartelijk dank.


De foto's in dit artikel heb ik van internet gehaald.