Vakantaseren over een familieweekend

Intro
Het is in onze familie inmiddels een echte traditie geworden; het jaarlijkse familieweekend. Dit jaar gingen we voor de 15e keer op pad. De familie is in de loop van de jaren een stuk groter geworden met alle kinderen erbij. Aan ons de taak om een geschikte locatie te vinden voor 17 mensen + hond.

Landgoed de Hellendoornse Berg
Begin dit jaar begon onze zoektocht naar een vakantiepark dat paste bij onze wensen: landelijk gelegen, mooie huisjes, hond moet mee mogen, betaalbaar, bij voorkeur een zwembad voor de kinderen, 1 grotere bungalow erbij waar we met zijn allen kunnen zitten bij slecht weer.... Op basis van deze wensen en heel wat gegoogel kwamen we uiteindelijk uit bij Landgoed de Hellendoornse Berg in Overijssel. Dit is een relatief nieuw Landal Park waar wij als familie Vakantaseren zelf ook nog niet waren geweest. Het boeken van de accommodaties was snel geregeld via de mensen van Landal. Een wijziging op een later moment werd ook snel doorgevoerd.

Het is zover
Het tweede weekend van juni was het zover. We vertrokken op vrijdagavond na de spits richting Hellendoorn. Daar aangekomen troffen we de rest van de familie in vakantiestemming aan op het terras van het restaurant, nagenietend van het eten. Voor ons was het gezien de stevige afstand toch (helaas) een stop geworden bij de grote M. Al moet ik erbij zeggen dat de kinderen dit geen probleem leken te vinden.... Landgoed de Hellendoornse Berg bleek een mooi, relatief nieuw, rustig gelegen park. De eerste indruk was goed. Mooie bungalows, aan de rand van het bos, geen drukke weg of zo in de buurt. Die vrijdagavond was het heerlijk aangenaam weer en konden we tot laat buiten zitten. Het werd natuurlijk net iets te laat.



Mijn dochter van 14:
"Lekker springen op het springkussen, mountainbiken op de bospaden, in het zwembad, over de kop in Avonturenpark Hellendoorn en 's avonds even uitrusten in het knusse huisje. Dit was een topweekend"!"

De volgende ochtend begon met regen. Gelukkig waren de verwachtingen voor de middag goed en konden wij het als volwassenen tot die tijd lekker rustig aan doen, terwijl de kids gingen zwemmen in het zwembad op het park.  Voor het eerst waren ze allen in het bezit van hun zwemdiploma en hoefden wij ouders niet meer mee. Heerlijk! We spraken af dat iedereen die middag zijn eigen gang zou gaan en we daarna met zijn allen zouden gaan eten bij het restaurant op het park. Er was genoeg te doen in de buurt, dus iedereen had zijn keuze snel gemaakt. De markt bezoeken, terrasje pakken of wielrennen over de Sallandse Heuvelrug. Mijn vrouw ging de uitdaging aan om met de kids te gaan mountainbiken. Bij de receptie waren de fietsen per dagdeel te huur. De kids vonden het geweldig om over de onverharde paden te racen op hun mountainbikes, de jongste van acht met een gewone crossfiets. Ze kwamen razend enthousiast terug en ik moest beloven dat we dit een volgende keer bij een ander (Landal) park weer zouden gaan doen (als mijn rug weer mee werkt).

Ik koos er zelf voor om lekker te gaan wandelen. Het park ligt vlakbij de Sallandse Heuvelrug. Ik vind dit zelf een van de mooiste natuurgebieden in Nederland. Ik zocht een gunstig gelegen parkeerplekje uit en ging op pad. Het werd een prachtige slingertocht door het bos en over de hei. Op sommige plekken had ik prachtige vergezichten over het Nationaal Park. Na een uurtje wandelen kwam ik op een pad dat ik dacht te herkennen. In gedachten was ik weer even 20 jaar terug toen we hier met zijn tweeen een weekendje Pieterpad deden. Die dag liepen we van Nijverdal naar Holten  Het was weer genieten, net als toen.



Porto Bollo 
Aan het eind van de dag verzamelden we ons om te eten in het restaurant op het park. Hoewel een stuk frisser dan de dag ervoor, kozen we er toch voor om buiten te eten. Het werd een gezellig etentje. Het eten was prima, al hadden er wel iets meer vegetarische gerechten op de kaart gemogen.  Mijn neef zag plotseling een Porto Bollo (Porto Bello) op de menukaart staan wat tot grote hilariteit leidde. Een woordspeling die ik wel kan waarderen. Mijn zwager vermaakte zich ondertussen met het stoofpotje... (ik zal jullie die foto's maar besparen)

Neef van 13:
"Ik vond de huisjes knus met die schuine daken. Het fietsen door de natuur was kei leuk om te doen. En ik heb lekker gegeten in het restaurant. Spare Ribs!!!! Ook het pretpark Hellendoorn was echt de moeite waarde. Veel 8banen en glijmogelijkheden!"

Avonturenpark om de hoek
Zo'n weekend vliegt voorbij en voor je het weet is het alweer zondag. Deze dag stond in het teken van een gezamenlijk bezoek aan het Avonturenpark Hellendoorn dat vlakbij het park ligt. (Tip: koop je toegangskaartjes met korting vooraf bij de receptie). Hellendoorn is niet zo'n groot park maar perfect voor deze gelegenheid. Genoeg attracties die leuk zijn voor verschillende leeftijden. Ik ben zelf niet zo'n held maar durfde bijna overal in. De Sungai Kalimantan (vergelijkbaar met de Piranha van de Efteling) was onze favoriet, vooral als een van de inzittenden een flinke klets water over zich heen kreeg. Van een ritje in zweefmolen kreeg ik wel spijt. Ik ben niet gemaakt voor dat soort bewegingen....



Schoonzus:
"Het was een mooie omgeving. Voldoende gelegenheid in de omgeving om lange wandeltochten met de hond te maken. Leuke locatie. Mooie schone huisjes" 

Afscheid
Helaas zat het er al weer bijna op. Zo'n familieweekend is altijd zo voorbij. Gelukkig zat het weer ons mee en hebben we veel buiten kunnen genieten van de prachtige omgeving. We sloten het weekend af met een gezamenlijk pizzamaaltijd bij de bungalows. Aangezien mijn schoonouders niet meer hoeven te werken, bleven zij nog lekker een nachtje slapen, maar de rest moest allemaal weer richting huis. De volgende dag stonden school en werk weer op ons programma.

Schoonmoeder
"Heel gezellig familiepark. Mooi aangelegd met heel veel mooie bomen. De huisjes zijn erg gezellig. Vond het heel gezellig samen eten. Goed restaurant. Jammer dat het wat koud was. Leuke plaatsjes in de omgeving. Het avonturenpark op zondag was voor de kinderen ook een succes. Al met al een leuk geslaagd weekend " 

 
Een geslaagd weekend
Het was een gezellig en aangenaam weekend. Op een leuk park met mooie bungalows. Ik heb na afloop aan mijn familie gevraagd wat ze ervan vonden en de resultaten daarvan staan als citaten door dit artikel heen. Wat ons betreft scoort Hellendoornse Berg prima als locatie voor een familie weekend. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!
  
Andere schoonzus en haar kids
"Wij vonden het een mooi sfeervol park. De kids ook. Ze vonden het zwembad ook erg leuk" 

Wil je meer weten over het park of overweeg je erheen te gaan, klik hier voor meer informatie:
Landgoed de Hellendoornse Berg

Tot slot willen we de medewerkers van Landal hartelijk bedanken voor het aangename welkom dat ze voor ons hadden klaargezet! Proost!


Fotoverantwoording: foto's heb ik zelf gemaakt. Vanwege de privacy heb ik geen foto's van mijn familie gebruikt in dit artikel.