Vakantaseren over Wallis, onze kids top 5

Intro
Onlangs was ik door het Zwitsers Verkeersbureau uitgenodigd voor een presentatie van hun nieuwe reisconcept: de Grand Tour of Switzerland. De Grand Tour is een reis langs de vele (vaak letterlijk) hoogtepunten van Zwitserland.
Grand Tour van Zwitserland



Na afloop van deze presentatie raakte ik in gesprek met iemand uit het kanton Wallis en door deze ontmoeting begon ik te vakantaseren over Wallis.

Vakantaseren over Wallis
Als ik aan Wallis denk, denk ik aan beroemde bergen zoals de Matterhorn. En bij bergen denk je natuurlijk ook aan wandelen. Maar Wallis biedt veel meer dan beroemde bergen en wandelen. Dat ontdekte ik toen ik het verder ging uitzoeken. Wat mij erg aansprak, was dat er zoveel te doen is voor gezinnen met kinderen in allerlei leeftijden. Tijdens het googlen, ontdekte ik een heel leuke en nuttige site (www.wallisgids.nl) .

Op deze site staat een top 20 met Walliser belevenissen voor kids. Wallisgids Top 20 kids
Een onafhankelijk panel van kinderen tussen 9 en 16 jaar stelde deze top 20 samen. Met mijn eigen kids maakte ik daarvan een eigen top 5 voor onze "Vakantaseren over Wallis"-lijst

Vakantaseren kids top 5 Wallis
Als wij een keer naar Wallis gaan, willen we deze top 5 zeker gaan doen (top 5 in willekeurige volgorde)

1)  Swiss Seilpark in Fiesch
In Wallis zijn op verschillende plaatsen klim- en klauterparken aangelegd. Het Swiss Seilpark in Fiesch is een heel bijzonder park. De makers hebben een parkoers aangelegd met de kaart van Zwitserland voor ogen. Zo maak je binnen een paar uur al klimmend en klauterend een reis door het hele land. Eigenlijk een mini-variant van de Grand Tour die ik eerder noemde. Volgens de website "reis" je ook soms op een skelter, surfplank of fiets. Dit levert gekke plaatjes op. Redenen genoeg voor onze kids om dit in de top 5 te zetten.
Swiss Seilpark

2) Brigerbad
Een zwembad mag uiteraard niet in onze top 5 ontbreken. Het Brigerbad is niet zo maar een zwembad. Het is eigenlijk een kuurbad waarvan het water van een diepte van 4000 meter komt.
Ronduit spectaculair lijkt ons het zogenaamde rivierbad. Ieder half uur worden de pompen aangezet en het water met veel kracht rondgepompt in dit deel van het zwembad. Het lijkt dan alsof je in een wilde rivier zwemt. Uiteraard is er ook een glijbaan. Deze is maar liefst 182 meter lang en slingert de berghelling af. Stiekem denk ik dat onze kids dit zwembad eigenlijk op nummers 1, 2,3, 4 en 5 zouden willen zetten....
Brigerbad


3) Trottinetten in Bellwald
Trottinetten? Wat zegt u? Inderdaad, dat was ook mijn gedachte. Daar hadden we nog nooit van gehoord. Alleen dat is al een goede reden om het in onze top 5 op te nemen. Trottinetten zijn een soort steps waarmee je de berg af kunt racen. In Bellwald is een mooie traject aangelegd waar je ook met jongere kinderen naar beneden kunt "trottinetten". Zoals jullie weten ben ik gek op mooie woorden, dus alleen daarom al hoort dit onze top 5 terecht.
Trottinetten in Bellwald



4)  Sprookjesachtige ijsgrotten
In Wallis zijn op diverse plekken ijsgrotten in de gletsjers (Mittelallalin bij Saas Fee, Zermatt, Rhonegletser). Het lijkt ons heel bijzonder om in het hard van zo'n eeuwenoude gletsjer te kunnen kijken. Het zal vast ijskoud zijn maar ik stel me zo voor dat je binnen zo'n grot loopt en dan dat mooie hemelblauwachtige ijs van dichtbij ziet.  Sprookjesachtig mooi. Daarom hoort dit zeker in onze top 5 thuis.

5) Natuurschoon
In onze top 5 mag natuurlijk het natuurschoon in Wallis niet ontbreken. Beroemde bergtoppen, kloven, snelstromende beekjes, bergmarmotten, gletsjers, alpenweiden, spectaculaire hangbruggen. Wallis heeft het allemaal. Ik heb me laten vertellen dat je zelfs een trektocht met lama's kunt maken!



Als ik zo met mijn kids zit te vakantaseren over Wallis, lijkt het me een waanzinnig leuke bestemming!  Hopelijk kunnen we snel naar Wallis om onze top 5 in werkelijkheid te brengen!

Fotoverantwoording: de foto's in dit artikel zijn afkomstig van internet