Vakantaseren over Kopenhagen

Eerder dit jaar wees het Deens verkeersbureau in Nederland (Visit Denmark) mij aan als de gelukkige winnaar van een blogwedstrijd. Ik  kon nu echt gaan vakantaseren over een trip naar Kopenhagen. De prijs was een verblijf in het Ibsens Hotel vlakbij het centrum.  



Eind oktober was het zover. Samen met mijn tienerdochter steeg ik op vanaf Schiphol en iets meer dan een uur later landden we op het vliegveld van Kopenhagen.  Met de metro stonden we binnen 20 minuten in de stad. Gelukkig mochten we al vroeg inchecken bij Ibsens Hotel en hadden we de hele dag voor ons.


Van het hotel kregen we fietsen te leen en binnen no-time fietsten we onderweg naar Nyhavn, de beroemdste gracht van Scandinavië. Het was stralend weer dus de terrasjes zaten gezellig vol. De kleurige en klassieke havenpanden schitterden aan het kleine haventje. Ik nam mijn dochter natuurlijk ook mee naar de zeemeermin. Ik vond het vooral grappig om te zien hoe iedereen daar selfies stond te maken.


Van Visit Denmark had ik de tip gekregen om te gaan eten bij Papirøen. Bij het Kulturhuset zagen we het ineens aan de overkant  van het water liggen. 


We parkeerden de fietsen en namen een bootje naar de overkant. Papirøen bleek een gouden tip. Het is een oude papieropslagplaats op het “papiereiland”en nu omgetoverd tot een street food paradijs. De hal is gevuld met eettentjes uit de hele wereld. De sfeer is er geweldig en het eten erg lekker en betaalbaar. Je kunt met je eten zowel binnen als buiten lekker gaan zitten en vervolgens genieten van de levendige entourage. Ik moest mijn dochter beloven dat we er de volgende dag ook heen zouden gaan.

Ook op de zaterdag genoten we van de stad. We bezochten musea, liepen wat aarzelend door “vrijstaat” Christiana en verkenden de oude binnenstad.


Ons bezoek aan Glyptoteket Museum is me goed bijgebleven. Dit is een museum dat de brouwer van Carlsberg heeft geschonken aan de stad Kopenhagen. Het gebouw zelf is al bijzonder en ook de collectie is de moeite waard. Veel sculpturen uit de Griekse en Romeinse stad. Persoonlijk hoogtepunt vond ik de Egypte afdeling. Vooral de donkere afdaling naar de mummies gaf even het gevoel alsof ik door een echte grafkamer in een piramide liep.


Uiteraard aten we deze dag weer Street Food op het “Papiereiland”. Net zo lekker en gezellig als de dag ervoor. We bedachten samen dat we in onze woonplaats ook maar eens zoiets moesten gaan oprichten.

Als grote finale gingen we naar Tivoli. In deze tijd van het jaar is Tivoli omgetoverd in Halloweensfeer. Op het moment dat we aankwamen, arriveerde net een grote groep geschminkte griezels. Honderden mensen stonden hen op te wachten bij de entree van het park. Het gaf de avond extra cachet. Overal in het park hing speciale verlichting en lagen pompoenen. Ik vond het er spookjesachtig mooi! Er waren allerlei attracties en speciale optredens vanwege Halloween. Ik vond het alleen al prachtig om er rond te lopen en samen met mijn dochter te genieten van de heerlijke sfeer. We fietsten vol indrukken terug naar aan ons hotel. We voelden ons inmiddels helemaal thuis in Kopenhagen.



Ik vond Kopenhagen een erg leuke en afwisselende stad. Het is een stad die zich perfect leent om met de fiets te verkennen. Ibsens Hotel is een gezellig hotel. Het ontbijt is erg lekker. Onze kamer was goed al was het gehorig omdat we aan de straatkant sliepen. Ibsens Hotel is gewoon te boeken via: Booking.com

Ik vond het ook extra leuk en gezellig om samen met mijn tienerdochter op stap te gaan. Ze heeft zich nu al voorgenomen om als ze een relatie heeft terug te gaan en dan de stad verder te verkennen. Ik wil ook zeker nog een keer terug met de rest van mijn gezin dus ik blijf voorlopig gewoon nog lekker vakantaseren over Kopenhagen.


Mange Tak Visit Denmark! Mariø

Fotoverantwoording: alle foto's in dit artikel heb ik zelf gemaakt.
Op www.instagram.com/vakantaseren staat een fotoserie over mijn verblijf, te vinden via #vakantaserenoverKopenhagen