Vakantaseren over een nieuwe website (1)

Sinds de Vakantiebeurs is de kogel door de kerk. Ik ga aan de slag met een nieuwe website. Ik liep al een tijdje rond met dit plan maar schoof het een beetje voor me uit. De dinsdagavond na het bloggersevent wist ik het zeker: Nu gaat het gebeuren!

Deskundige hulp
Het eerste wat ik deed nadat ik terugkwam, was een mailtje aan een kennis van me. Hij heeft veel ervaring met Wordpress. Ik vroeg hem of hij me zou kunnen helpen met het begeleiden van dit proces. Binnen no time had ik een reactie. Hij was daar graag toe bereid en deed me een interessant voorstel waar ik meteen ja op heb gezegd. Daarna moest ik al meteen aan de slag. Wat wilde ik precies gaan doen met de website? Wilde ik de gratis of betaalde variant van Wordpress? Welk theme (dat is een soort ontwerp) had ik in gedachten?

Voor de hand liggende vragen maar een wereld ging voor mij open. Ik ontdekte al snel dat ik met mijn wensen het beste voor de betaalde variant kon kiezen. Naast het gebruik van mijn eigen domeinnaam (www.vakantaseren.nl) bieden deze varianten meer opties en updates. Ik wil met mijn nieuwe website blijven bloggen. Dat staat voorop. Daarnaast wil ik gebaseerd op mijn reiservaringen ook af en toe een leuk relevant reisaanbod toevoegen. Via zogenaamde affiliate marketing links kom je dan bij een reisaanbieder terecht. Mocht je uiteindelijk besluiten een boeking te maken, dan krijg ik hiervan een kleine provisie. Dit wordt overigens niet doorberekend in de prijs van de individuele klant. Verder wil ik met de nieuwe website beter vindbaar zijn zodat ik meer unieke bezoekers op mijn blog ga krijgen.

Keuze theme lastig
De keuze voor een theme vind ik een stuk lastiger dan ik had gedacht. Er is zoveel aanbod en waar moet je allemaal opletten? Inmiddels ben ik daar een aantal dagen mee aan het worstelen. Ik heb ontdekt dat ik zelf hou van een overzichtelijke homepage. Met een duidelijke menubalk bovenaan, met een mooi hoofdartikel en met een rustige uitstraling. Uiteindelijk twijfel ik nu nog tussen 2 themes.

Wat vind jij als lezer?
Graag doe ik een beroep op jou als lezer. Jij bent degene die mijn blogs leest en ik vind het belangrijk om terug te horen hoe jij denkt over de verschillende mogelijkheden.

Ik twijfel dus nog tussen twee themes/ontwerpen. Ik zal ze hieronder kort beschrijven en een link plaatsen naar een demo. Ik zou het fijn vinden als jij me feedback zou willen geven hoe jij erover denkt.

1) Linen: het eerste theme heet Linen. Linen is een zeer "simpel" vormgegeven thema. Wat me erg aanspreekt zijn de rust en het overzicht van het ontwerp. Ook het hoofdartikel bovenaan met links de foto en rechts de leadertekst vind ik erg mooi. Wat ik minder mooi vind, is de sidebar rechts. De vormgeving daarvan is wel erg minimaal.
Demo Linen 

2) Antenna: het tweede theme heet Antenna. Antenna heeft wel wat weg van Linen maar heeft iets meer aankleding. Ik vind dit ontwerp er mooi uit zien. Het is overzichtelijk, heeft voor mij een aantrekkelijke uitstraling. Het enige minpuntje aan dit format vind ik het tekstkader dat door het hoofdartikel heen staat. Dit heet in het jargon de "slider". In deze slider kun je zelf kiezen welke artikelen je wil laten rouleren. Het is wel mogelijk de tekst en achtergrond van het tekstblog anders te maken, maar helemaal weghalen lukt niet. Als je op de tekst drukt, ga je automatisch door naar het artikel. Daar is de foto in zijn geheel te zien.
Demo Antenna

Ik ben heel benieuwd hoe jij hiernaar kijkt? Welk theme vind jij het beste passen bij vakantaseren en waarom? Heb jij wellicht zelf nog een ander theme/ontwerp waarvan je denkt dat die goed zou passen bij vakantaseren? Ik ben erg benieuwd naar je feedback. Dat kan als reactie onder dit artikel, maar mag ook via een mailtje naar vakantaseren@gmail.com

Ik ben van plan om gedurende dit proces af een toe een update te maken van "vakantaseren over een nieuwe website".

Ik wil alvast iedereen danken die de moeite neemt om hierop te reageren.